vrijdag 24 januari 2020

Je verzint wel eens iets


Een zoon die afstudeert aan de TU. Dat is hèt moment voor een persoonlijk aandenken. Het thema had ik al snel bedacht: PI (of π).
Na enig denk- en tekenwerk was mijn ontwerp klaar. Kom maar op met een blauw stuk was: dan ga ik een model maken dat ik later kan gaan gieten. Tja, dat bleek niet mogelijk te zijn. Het ontwerp was te strak, dat zou ik nooit zo strak in was kunnen krijgen.
Een tegenvaller…..





Gelukkig bestaan er tegenwoordig 3D-printers die ook zilver kunnen printen. Ik zag weer mogelijkheden!
Voor een dergelijke print heb je een 3D-model nodig. Samen met dochterlief heb ik het getekende model omgezet naar een digitaal 3D-model.

Vandaag heb ik het model gemaild naar https://www.shapeways.com/ om te informeren of printen in zilver een optie is. Bovendien wil ik graag eerst een print in een (veel) goedkoper materiaal om te checken of het geprinte model voldoet aan mijn verwachtingen. Ik had heel snel antwoord: Printen in zilver is mogelijk en het goedkoopste materiaal waarmee dit model waarschijnlijk geprint kan worden is Versatile Plastic of Fine Detail Plastic. Ik ga maar eens een order voorbereiden.

Order is verwerkt! In zilver kost dit ontwerp $111,35 (excl BTW en verzendkosten) Goed idee dus om eerst even in plastic te printen.
Als alles goed gaat heb ik op 13 februari mijn eigen ontwerp in plastic geprint in huis. Wordt vervolgd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten